Historie

Triumph, jednu z nejslavnějších motocyklových značek Velké Británie založili kupodivu dva Němci z Norimberka S.Bettmann a M.Schulte roku 1897 jako továrnu na jízdní kola. První motocykl opustil brány továrny v roce 1902 a po něm celá řada dalších, od lehkých dvoudobých strojů až po dospělé čtyřdobé stroje. V roce 1936 se Triupmh díky horším hospodářským výsledkům spojil s tehdy neméně slavnou Britskou značkou Ariel. Díky této zkutečnosti se tak dostal do výroby jeden z nejslavnějších motorů na světě, legendární paralelní dvouválec "Seed Twin". Tento stroj s počátečním výkonem 26 HP byl později nabízen pod označením Tiger 100 ve sportovní verzi se zvýšeným výkonem na 32 HP, který se pak stal základem pro výrobu motocyklů takřka až do konce 80tých let. Stejně jako za první světové války, byla továrna Triumph, jedna z velkých dodavatelů motocyklů pro Britskou armádu, se svými jednoválci o objemu 350 a 500ccm obchodně velice úspěšná, až do doby, dokud nebyla továrna v Coventry zcela zničena německým bombardováním. Poválečná výroba byla obnovena v roce 1946 modely 3T (350ccm) a 5T(500ccm), stavěnými stále pro armádu, ale také Speed Twin a Tiger 100 jako civilní motocykly. V roce 1948 spatřil světlo světa T5 Trophy s 25HP jako konkurent rychlého Nortonu Manx a o rok později vzniká další T6 Thunderbird 650ccm s 34HP. V roce 1953 vyjíždí na trh nový a velice rychlý T110 Tiger se svými 42HP a jako první Trimuph s odpérovaným zadním kolem kyvnou vidlicí. Postupně vznikaly další modely, jako třeba Bonnevile s upraveným motorem T110 se dvěma samostatnými karburátory. Postupem času byl Triumph pohlcen průmyslovou skupinou BSA, kde výroba motocyklů pod značkou Triumph pokračovala úspěšně dál. Zde také vnikly první pokusy zabránit pronikání japonských značek na Evropský trh, o to se měly postarat nové tříválcové motocykly Triumph Trident a BSA Rocket 3, s takřka shodnými pohonnými tříválcovými jednotkami s 60HP a s maximální rychlostí ,která překračovala hranici 200km/h, v tomto případě se jedná již o moderní uspořádání tzv. monoblok . Bohužel, ani další začlenění do skupiny Norton - Viliers nezabránilo japonským značkám k takřka monopolnímu ovládnutí trhu celého světa na dlouhá léta, a tak v roce 1983 zastavuje skupina Norton - Viliers - Triumph po skoro 80ti letech výrobu motocyklů. O další vývoj Triumphů se zasloužil začátkem 90tých let multimilionář a hlavně nadšenec John Bloor, který koncem 80tých let začal budovat ve městě Hinckley zcela nový závod na výrobu těchto motocyklů. Na světové motocyklové výstavě v Kolíně nad Rýnem již v roce 1990 představuje Triumph nové motocykly, které nesou známku nejvyšší technické i technologické kvality, díky níž se tato značka uchytila na náročných evropských i světových trzích. V dnešní době poskytuje značka Triumph svým zákazníkům motocykly světové úrovně s nádechem více jak stoleté tradice, připomeňme jen názvy některých dnešních modelů vyráběných v Hinckley : Tiger, Trophy, Boneville, Thunderbird a nakonec i nejnovější Rocket 3.


Klikni pro popis.
Model R Fast Roadster z roku 1923
Klikni pro popis.
Model N de Luxe z roku 1928
Klikni pro popis.
Model TT z roku 1928
Klikni pro popis.
Tiger 100 z roku 1939
Klikni pro popis.
Bonneville z roku 1959
Klikni pro popis.
Bonneville TT Special z roku 1966
Klikni pro popis.
Hurricane z roku 1972
Klikni pro popis.
4-cylinder z roku 1973
Klikni pro popis.
Adventurer