Triumph Tiger 900 (MOTOCYKL 8/97)

Na zástupce anglické značky Triumph na našem trhu se dlouho čekalo. Konec nejistoty přinesla výstava Motocykl 97. O několik měsíců později už stál před naší redakcí zbrusu nový Tiger 900 od firmy Triumph Česká republika.

Když se před několika lety rozhodl John Bloor věnovat část svého majetku na vzkříšení skomírající britksé motocyklové výroby, zdálo se, že jde o zoufalou snahu odsouzenou k nezdaru. V době, kdy Bloor koupil značku Triumph, měly tyto výrobky ve světě pověst srovnatelnou s charismatem zrezivělého šrotu. V Anglii mělo jméno Triumph ještě poměrně silnou rezonanci, ale „továrna“ se dala spíše přirovnat k zastrčené dílně, kde se produkovaly zastaralé motocykly. Víra v dříve slavnou značku stála 13 let práce a investici 80 milionů liber.

Po nekonečně dlouhých hubených letech se některé motocykly začínají objevovat na špici prodejních grafů.Například Daytona T 595 je nejprodávanějším silničním motocyklem s objemem nad 900 cm3. V loňském roce se prodalo 15 000 motocyklů Triumph. V praxi to znamená, že každou šest a půl minutu sjíždí z výrobního pásu motocykl této slavné značky. Po dostavbě druhé výrobní haly bude značka z Hinckley produkovat na 50 000 motocyklů ročně a ovládne nezanedbatelnou část trhu.

Bloorovým cílem je vlastnit sice malou společnost (450 zaměstnanců), ale velmi pružnou, schopnou reagovat na požadavky trhu.

Tradiční britská značka je tedy opět na našem trhu. Letos otestujeme z nabízených jedenácti modelů na vlastní kůži dva stroje, Tigera 900 a Daytonu T 595. Tigera jsme sice už na stránkách Motocyklu představili, ale pouze v krátkém testu, a tak se domníváme, že se k tomuto nejvýkonnějšímu enduru na světě můžeme po čase vrátit. Totéž platí o Daytoně, i když tu chceme srovnat s Hondou CBR 900. To je ale otázka podzimu, teď tedy Triumph Tiger 900.

Nechť nyní zbystří pozornost všichni motorkáři, kterým je skoro každý motocykl malý, a stávají se proto terčem poznámek kolegů a kamarádů, přičemž jsou srovnáváni se slonem, jenž osedlal dětský dopravní prostředek. U Tigera je s podobnými poznámkami na vaši adresu konec. Když „shodíte“ devítistovku ze stojanu, musíte mít pěkně do široka „roztažený podvozek.“ S výškou sedla 850 mm a pohotovostní hmotností téměř 260 kg se dají fyzikální zákony jen těžko obelstít.

Sdělení, že se Tiger nehodí k malým a ještě menším postavám, máme za sebou, a tak směle k jeho popisu. Při vyslovení velké cestovní enduro jsme opravdu na správně adrese: Mohutný páteřový ocelový rám, velké, jedenadvacetipalcové přední a sedmnáctipalcové zadní kolo, vysoké zdvihy pérování, nahoru pod sedlo vyvedená výfuková soustava s mohutnou koncovkou, vysoko umístěná široká řídítka a v neposlední řadě ochranný rám motoru. A právě díky mohutnému řadovému tříválci lze motocykl nazvat kolosem, chcete-li, cestovním kolosem.

V kategorii cestovních endur jsme zvyklí přikládat větší význam prvnímu slovu než tomu druhému, ale v uvedeném případě to neplatí tak doslova. S výkonným Tigerem se dá pohodlně cestovat nejen po dálnicích a silnicích i cestách s různým povrchem, ale i v lehčím terénu. Lehčí terén platí doslova a do písmene, protože ovládání 260 kg vážícího motocyklu v těžkém terénu není žádný med. Pokud už se do terénu dostanete, vyhýbejte se mokré trávě, hledejte spíše šotolinu, uježděnou hlínu nebo jiný tvrdý podklad, jinak si v tom lepším případě zkusíte zvednout oněch 260 kilogramů.

Triumph Tiger 900 je aloe cestovní enduro, a tak pojďme na cestu. Ještě než se na ni vydáme, necháme se krátce oblažit zvukem řadového tříválce, který přece jenom neslyšíme zase tak často. Se spouštěním nejsou problémy, studenému motoru pomůžeme sytičem. Stačí ho nechat chvilku běžet, a jakmile „jde za plynem“, můžeme vyrazit. Průběh výkonu a točivého momentu je přizpůsobený typu motocyklu (3 kW méně než silniční verze). Široký rozsah umožňuje prakticky plynulou jízdu od 2500 otáček.

Plynulost, ale bez emocí, řeknete si po krátké době, a jen co se trochu s motocyklem sžijete, nasadíte vyšší tempo. Tigera lze vydráždit až na 200 km/h, ale to jen na chvilku, do té doby, než se přesvědčíte o pravdomluvnosti propagačního materiálu. Pak začnete hledat optimum. My jsme ho našli na hranici 5 000 1/min. Dost na to, aby se rozbušilo srdce, dost na to, abychom v případě potřeby v relativně krátké době stačili zastavit. Vše je v našich rukách, protože motor ani výkonné brzdy určitě nebudou proti. Uvědomujeme si, že motocykl je téměř bez vibrací, stupačky ani řídítka nám tento negativní doprovodný jev motorů nepřenášejí, což svědčí o technické vyspělosti tříválce a jeho pružném uložení v podvozku. K dalšímu pohodlí při jízdě připívá nemalou měrou pohodlný posaz, výška a umístění stupaček i poloha řídítek, ale i bezvadné odpružení endura. Tiger má nejen seřiditelné předpětí, ale ve velmi široké škále i seřiditelný útlum: 24 poloh při stlačení a 16 poloh při uvolnění.

Brzy po rozjetí se ztrácí dojem vysoké hmotnosti motocyklu a jeho ovládání v menších i větších rychlostech nedělá žádné problémy. Až s neuvěřitelnou lehkostí se překlápí z jedné polohy do druhé, není podstatný rozdíl mezi jízdou sólo a jízdou ve dvou, jen brzdná dráha je o něco delší...

Triumph Tiger 900 je motocykl, který poskytne svému majiteli za hodně peněz hodně výkonu, spoustu dobrých vlastností a jízdního komfortu, včetně takových libůstek, jako jsou digitální hodiny.

Díky hodnotám průběhu výkonu a točivého momentu disponuje akceleračními schopnostmi, které mu může závidět nejeden silniční motocykl. Z 0 na 100 km/h umí za 4,6 s, na šestý rychlostní stupeň zrychlí z rychostí 60 km/h na 140 km/h za pouhých 10 sekund. Při častějším využívání dynamických vlastností motocyklu však nesmíme hledět na spotřebu. S Tigerem se dá jet za šest litrů, ale také za deset. Můžete si vybrat. Pro toho, kdo na Tigera má, nebo se pro něj rozhodne, je to vcelku nezajímavý údaj. Nejkrásnější pohled na svět je prý z hřbetu koně. Snad, já bych dal ovšem přednost tygru...


Motor
Čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový tříválec s rozvodem 2 x OHC. Vrtání x zdvih 76 x 65 mm, zdvihový objem 885 cm3, kompresní poměr 10,6 : 1. Největší výkon 63 kW (85 k) při 6 000 1/min. Tlakové oběžné mazání. Tři karburátory Mikuni s průměrem difuzoru 36 mm. Elektronické zapalování CDI. Elektrický spouštěč.

Převodné ústrojí
Primární převod ozubenými koly. Vícelamelová kapalinově ovládaná spojka v olejové lázni. Šestistupňová převodovka s postupným nožním řazením. Sekundární převod 0-kroužkovým řetězem.

Podvozek
Páteřový rám svařený z trubek kruhového průřezu. Přední kolo vedeno teleskopickou vidlicí s průměrem nosníků 43 mm s možností plynulého nastavení velikosti útlumu a pružícího účinku, zdvih 235 mm. Zadní kolo uloženo v kyvné vidlici odpružené progresivním systémem Tri Link s plynovým tlumičem se seřiditelným tlumením, zdvih 200 mm. Kotoučové brzdy, vpředu dvojitá o průměru 276 mm s dvoupístkovým pevným třmenem, zadní jednoduchá o průměru 255 mm s dvoupístkovým. Litá kola s drátovým výpletem, vpředu 19“ x 2,5“, vzadu 17“ x 3.0“. Pneumatiky, vpředu 110/80 19, vzadu 140/80 V 11.

Rozměry a hmotnosti
Délka 2175 mm, rozvor 1560 mm, výška sedla nad zemí 850 mm Pohotovostní hmotnost 209 kg (tovární údaj bez náplní), s náplněmi 258 kg. Palivová nádrž na 25 l paliva.

Naměřené hodnoty
Největší rychlost 204 km/h.
Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 s.
Elasticita z 60 km/h na 140 km/h za 10 s